Mijn collega’s en ik geven voortdurend aan onze studenten mee dat ze mogen falen. In het falen zit een diepe leerervaring die een leven lang meegaat. Nadruk op ‘mogen’, dat is een privilege van wie in het bad van een school zit. Erna, in het werkveld, is de tolerantie minder.

Al geeft een ideale werkgever ook hier nog marge. Het leren zit uitdrukkelijk in de verankering van zo’n ervaring, het bezinken tot het niveau van intuïtie.

‘t is goed in het eigen hert te kijken …

Sinds ik ‘dankzij’ corona in het onderwijs belandde, met nog altijd een heel grote merci aan dochterlief die de voorzet gaf, is mijn worstelen en falen alleen maar toegenomen. Ik vind het immens belangrijk dat even open en bloot mee te geven. Aan mijn studenten, en aan mezelf.

Ik lig wakker van de workload, maar meer nog van alles dat ik beter had kunnen doen. Jawel, ik kan best trots zijn op lessen die goed liepen. Maar als een op de tien opdrachten of lessen hiaten bleek te vertonen, neemt dat toch de bovenhand. Ik ben geen meester in het loslaten, ik ga dat ook niet meer proberen.

levenslang leren

Mijmeren, nog iets wat tot mijn talenten behoort. Ik geef heel wat vakken waarover ik bevlogen ben, maar in het onderwijs is niets ooit af, het is nooit klaar. Een vak op maat van iedereen is een illusie, en mijn hart is er toch vooral voor wie worstelt.

Ik deel het idee van een fantastische collega dat we als hogeschool twee paden zouden moeten aanbieden: het ene, regulier, met dat diploma als bekroning; het ander, vrij en open, waarbij we aan het eind van het traject een getuigschrift geven waarbij we vermelden welke vakken de student heeft gevolgd en/of behaald. Heel wat studenten leven met een diepe problematiek waardoor dat diploma geen optie is. Ze floreren echter in hun favoriete vakken, of zijn net schitterende schrijvers of vormgevers of presentators of … maar geen blokkers of talenknobbels of …

So what? Het is daarna aan hen om verder hun weg te zoeken. Waarom zouden we hen geen voorzetje geven met een eerlijk relaas wat ze wel en niet hebben bewezen onder onze vleugels. Heel wat bedrijven zoeken geen diploma’s maar net jongeren met een bepaalde skill. De rest kunnen/zullen ze hopelijk zelf bewijzen, leren … of niet.

falen als optie dus

Ja studenten. Wij oude rotten zijn supergetalenteerd in het doen alsof we alles weten. Ik wil dat bij deze doorprikken. Ook voor mezelf. Misschien mag die lat wel eens publiekelijk wat lager als voorbeeld voor jullie. Dat is geen boodschap van voeten vegen, neen, word onderzoekers en graaf altijd dieper, leer elke dag bewust en onbewust, sta open voor alle kennis en thema’s en vakken, maar laat de grote stress achterwege. Focus. One thing at a time. Ik ga dat zelf ook meer proberen.

Kwetsbaarheid is het schoonste wat er is, het maakt het eeuwige verschil tussen mens en machine.

Nogmaals succes met alles.